4 tips voor een startend makelaar

4 tips voor een startend makelaar

augustus 26, 2021 0 Door admin-beheer

Als je als makelaar start is dat een prachtige stap als zelfstandig ondernemer. Leuk om mensen aan hun droomhuis te helpen of juist te ontzorgen bij de verkoop van het oude huis. Met deze tips ga jij effectief aan de slag.

Professionele communicatie

Het beroep van makelaar is nog een vrij formele aangelegenheid. Dat is langzaam aan het veranderen, maar een formele benadering ligt dus wel in de lijn der verwachting. Houd hier rekening mee in je zakelijke communicatie. Een zakelijke laptop kan dan ook niet ontbreken. Op die manier voorkom je dat privé en zakelijk door elkaar gaat lopen en vergis je je minder snel dat je per ongeluk met de verkeerde persoon communiceert. 

 

Aan het begin zul je ook ongetwijfeld wat tegenslagen krijgen. Bedenk je dat elk contactmoment een vorm van reclame is. Blijf dus professioneel en mensen zullen waarderen hoe jij met tegenslagen omgaat. Uiteindelijk zal die professionaliteit beloond worden in de vorm van naamsbekendheid en meer betalende klanten.

Flexibiliteit

In het begin zul je je flexibeler moet opstellen. Je wilt alles aanpakken om bekendheid op te bouwen en een goede cashflow te genereren. Je hebt nog weinig referenties dus de eerste nieuwe klanten zijn erg belangrijk voor een goed vervolg. Door leads snel op te pakken en vragen vlot te beantwoorden onderscheid jij je van de rest. Goed contact met de makelaar zorgt voor een persoonlijke beleving en niet dat klanten zich een nummertje voelen. Daar scoor je punten mee. Houd die marketinggedachte in het achterhoofd terwijl jij de eerste stappen zet als zelfstandig makelaar.

Verdiep je in de concurrentie

Houd concurrentie, hun klanten en hun deals goed in de gaten. Waarom gebeurt het zoals het gebeurt. Probeer je ideale klant vorm te geven en je langzaam te specialiseren voor jouw doelgroep. Waar een lead de vorige keer nog naar de concurrent liep, haal jij de volgende zelf binnen.

Durf nee te zeggen

Je leest veel over wat je wel moet doen, maar soms is het verstandig om nee te zeggen. Je wilt niet iedereen als klant. Natuurlijk wil je groeien en geld verdienen. Maar soms brengen deals zoveel moeite en gedoe met zich mee, dat had je liever niet verkocht. Vaak voel je dit al aan in een gesprek of merk je dat je eigen diensten slecht aansluiten bij de wensen. Wees realistisch en durf af en toe nee te zeggen.