Een bezichtiging organiseren in 3 stappen

Als je als makelaar een open dag of bezichtiging van een te verkopen huis organiseert wil je je tijd slim besteden. Het liefst wil je het huis verkopen voor een goede prijs en er zo min mogelijk contactmomenten aan besteden. Je wilt het kaf van het koren scheiden als het gaat om kijkers versus serieuze kopers. We nemen je mee aan de hand van 3 handige tips.

Ondersteunend materiaal tijdens de bezichtiging

De open dag is de gelegenheid voor kijkers om vragen te stellen. Uit welk jaar het huis komt, wanneer het voor het laatste geschilderd is, hoeveel vierkante meters woonoppervlak het ook alweer heeft en ga zo maar door. Logisch dat je niet altijd alle antwoorden paraat hebt. Tenslotte heb je nog 30 huizen in je portfolio en het aanbod wisselt snel. Folders zijn leuk, maar dat kan interactiever. Met een HP laptop bijvoorbeeld, die hebben handige x360 modellen met een volledig roteerbaar scherm. Laat een slideshow draaien met handige specs en veelgestelde vragen en zet de laptop als een soort tent op een tafel midden in het huis. Je hebt een leuke gadget als gespreksopener en alle informatie staat paraat. Twee vliegen in één klap dus.

Sfeer en warme handen

Weet je waarom je altijd koffie krijgt als je ergens mogelijk wat gaat kopen? Lekkere warme handjes dragen bij aan een positieve sfeer en dat betekent een grotere kans op een positieve reactie op het koopvoorstel. Ja, ik koop. Dat horen ze natuurlijk graag. 

 

Zeker in de huizenmarkt, moeten mensen zich thuis voelen. Het gevoel dat ze hier met wat kleine aanpassingen en hun eigen spullen best wel zouden kunnen wonen. Dus in de winter zet jij als makelaar lekker de kachel aan en schenkt een warme kop koffie, thee of chocolademelk. In de zomer kan een airco of ventilator het verschil maken. “Zo, wat is het hier nog lekker koel binnen, terwijl het buiten 32 graden is.” Slim bekeken dus. Het is zo voor de hand liggend, maar ook zo belangrijk. Comfort zorgt voor meer kopers.

Neem twijfels weg

Niet iedereen vertelt uit zichzelf hoe hij of zij zich voelt. Ga dus actief het gesprek aan.  Vraag mensen wat ze van het huis vinden? Of ze mogelijkheden of beperkingen zien en nog belangrijker, of ze twijfels hebben. Vaak kun je de twijfels met een eenvoudig antwoord wegnemen en heb je er ineens weer een serieuze koper bij. Daar gaat het om, de serieuze kopers ondersteunen naar het doen van een bod.